Chokbølge-behandling

Chokbølgebehandling mod blandt andet tennisalbuer,
springerknæ & hælsporer

Vi har investeret i ny teknologi og anskaffet et chokbølgeapparat til behandling af kroniske skader i bevægeapparatet. Chokbølge behandling er en forholdsvis ny behandlingsform i Danmark, men har været anvendt igennem flere år i udlandet. Chokbølge er ganske veldokumenteret effektivt bla. overfor kroniske senevævsforandringer/ kronisk senebetændelse samt forkalkninger i senevæv og slimsække som eksempelvis de velkendte skader som tennisalbuer og et springerknæ. Dokumenterede resultater fra hele verden viser en meget høj succesrate ved behandling af kroniske tilstande, som hidtil har været vanskelige, eller helt umulige, at behandle uden kirurgi.

Chokbølgeterapi har en dokumenteret effekt på:

• Achillesseneoverbelastning
  • Hælsporer/fascitis plantaris
  • Skinnebensbetændelse
  • Rot. cuff tendinopatier med eller uden calcifikationer
  • Golf- & Tennisalbuer
  • Springerknæ
  • Smerter på ydersiden af hoften, bursit/tendinopati
  • Samt andre kroniske seneoverbelastninger og kroniske myofascielle smerter

Chokbølger er en serie af højenergiske slag der sendes ned i et afgrænset område i vævet. Behandlingen fører til en betændelseslignende reaktion i vævet som reagerer ved at øge blodcirkulationen og stofskiftet, noget som stimulerer og accelererer kroppens egne reparationsprocesser. Chokbølgerne nedbryder det skadede væv samt kalkaflejringer.
Forandringerne får den kroniske irritationstilstand til at hele meget hurtigt op.
Et typisk behandlingsforløb består af 3-5 konsultationer (evt. flere ved større skade).
Behandlingen gives med ca. en uges mellemrum.

En behandling består typisk af 2000-3000 slag og varer nogle minutter. Behandlingen kan være ubehagelig og smertefuld, men dette ophører når behandlingen stoppes. Kun sjældent opleves ubehag og smerter efter behandling.

Efter behandlingen kan du bevæge dig normalt og eventuelle bivirkninger, som rødme eller hævelse, forsvinder hurtigt igen. Du kan fortsætte din normale dag, men vi anbefaler at du afstår fra intensiv aktivitet som belaster det behandlede område de næste 2 døgn efter hver behandling.

Chokbølge er ikke dækket af klinikkens overenskomst med sygesikringen og der beregnes et tillæg, se under priser.